Wielki dzień zbliża się wielkimi krokami, a Wy dalej nie wiecie, od czego zacząć? W tym poradniku przeprowadzimy Was przez przygotowania do ślubu krok po kroku. Dzięki temu będziecie mogli ze spokojem skupić się na tym, co ważne.
Zaręczyny i co dalej
Po zaplanowanych lub zaskakujących zaręczynach, gdy emocje już opadną, zaczynacie planować przyszłą, wspólną ścieżkę. Pierwszym krokiem powinien być wybór daty ślubu. Czy będzie to odległa, a przygotowania rozłożycie w czasie? Czy chcecie maksymalnie przyspieszyć kolejny, wspólny etap życia? Wybór przede wszystkim powinien należeć do Was. Nie denerwujcie się złotymi radami wszystkowiedzących cioć – naprawdę chcą dobrze! Spokojnie powiedzcie o swoich planach i zaznaczcie granice wtrącania się, nie warto się kłócić.
Wybierzcie datę, która wiele dla Was znaczy lub taką, która obojgu Wam odpowiada. Czasami wspólny wybór wymaga kompromisów. Chcecie zawrzeć ślub w wakacje, a może wręcz przeciwnie – mroźną zimą? Wolicie weekend czy dzień jest dowolny? W czasie pandemii popularną opcją stał się ślub w piątek, który pozwala na dłuższy odpoczynek po uroczystości lub trzydniową zabawę. A może chcecie, żeby litera „R.” w nazwie miesiąca przynosiła Wam szczęście? Rozważcie wszystkie opcje i zapiszcie wybraną datę w kalendarzu!
Dobre miejsce
Jeśli planujecie przyjęcie, następnym krokiem jest wybór miejsca, w którym się ono odbędzie. Obiad dla najbliższych członków rodziny nie musi wymagać dodatkowego lokalu. Możecie zorganizować go w domu, przygotowując wcześniej poczęstunek lub zamówić catering. Spotkanie z najbliższymi we własnych czterech kątach możecie uzupełnić np. oglądaniem wspólnych zdjęć z projektora. Jeśli chcecie uniknąć przygotowań lub lista gości jest trochę dłuższa, dobrym wyborem będzie obiad w restauracji. Jej charakter dobierzcie do swoich i gości preferencji. Zastanówcie się, czy ukochana babcia będzie się dobrze czuła w barze z muzyką jazzową? Wolicie drogi i elegancki lokal czy swojską knajpę z kuchnią polską? Sprawdźcie godziny otwarcia i zapytajcie o możliwość rezerwacji wydzielonej sali, która zapewni Wam prywatność.
Na większe wesele z tańcami i zabawami konieczna będzie specjalnie zarezerwowana sala weselna. Przy jej wyborze kierujcie się przede wszystkim ceną. Zazwyczaj obejmuje ona koszt wynajmu i „talerzyk”, czyli z góry określoną cenę za każdego zaproszonego gościa. Tutaj rozmiar ma znaczenie – większa impreza wiąże się ze zdecydowanie większym rachunkiem. Zapytajcie, czy przystrojenie sali zawiera się w przedstawionych kosztach, czy musicie za nie dopłacić lub wynająć własnego dekoratora. Sprawdźcie opinie o sali w Internecie pamiętając, że klienci rzadziej wystawiają ocenę, gdy są zadowoleni, a prawie zawsze, gdy coś poszło źle. Upewnijcie się, czy oferowane menu bierze pod uwagę osoby z alergiami pokarmowymi i wykluczające niektóre produkty spożywcze. W obecnych czasach warto zaplanować menu weselne dla wegetarian czy osób z celiakią.
Pamiątki zostaną na zawsze
Zabawa trwa chwilę, a pamiątki z tego dnia będą towarzyszyć Wam przez całe życie, dlatego warto zadbać o ich jakość. Jeśli chcecie utrwalić ten wielki dzień, ustalcie czy wolicie zdecydować się na film czy same zdjęcia ślubne. Często fotograf i kamerzysta ze sobą współpracują, dlatego zapytajcie o ofertę pakietową. Takie doświadczenie pozwala im na lepszą współpracę i utrwalenie wszystkich najważniejszych momentów.
W ofercie fotografa często możecie znaleźć fotobudkę lub fotościankę z gadżetami, na której goście mogą robić sobie zabawne zdjęcia. Jeżeli Wasz fotograf jej nie oferuje, możecie poszukać osobnej oferty wynajęcia fotobudki. Tańszą opcją jest przygotowanie ramki i zakup gadżetów – śmiesznych okularów i napisów na patyku, kolorowych peruk czy kapeluszy. Do przygotowania ramy wystarczy gruba tektura i mocny klej. Jej elementy możecie zaprojektować sami w programie graficznym, świetnie się przy tym bawiąc.
Let’s dance!
Dobra zabawa nie może się obyć bez muzyki i tańców. Najczęściej jest to ta decyzja, która wywołuje nieporozumienia. Weźcie pod uwagę preferencje muzyczne wszystkich gości i ich chęć do zabawy. Wybór jest ogromny i ogranicza Was tu tylko budżet i wyobraźnia. Możecie postawić na skoczne, góralskie przeboje, przy których goście będą mogli się wyszaleć, romantyczne ballady czy muzykę klubową.
Nad oprawą muzyczną może czuwać zespół albo DJ. Muzyka na żywo w wykonaniu zespołu daje możliwość większego zaangażowania gości w zabawę pod sceną i zamawianie dodatkowych dedykacji. Koszt wynajęcia zespołu waha się w zależności od regionu Polski i doświadczenia artystów. Zazwyczaj tańszą opcja jest wynajem DJa. Dobry DJ zachęci gości do wyjścia na parkiet i udziału w dodatkowych zabawach. Do zabaw może też zapraszać starosta weselny, czy w innych regionach – starszy drużba. To dodatkowa osoba opłacona przez Parę Młodą, która czuwa nad planem wesela i dobrym humorem gości.
I ślubuję Ci…
Na tym etapie macie już wybrane miejsce imprezy i obsługę. To ważne, bo tutaj często są najodleglejsze terminy. Jeśli udało Wam się potwierdzić, że Wasza data w wymarzonej sali i u wybranego fotografa jest wolna, to czas na zamówienie miejsca samej uroczystości.
Wybór nie ogranicza się do kościoła lub Urzędu Stanu Cywilnego. Ślub w plenerze cieszy się coraz większą popularnością, więc jeśli marzycie o ślubie na plaży lub w pięknym ogrodzie – zapytajcie urzędnika o taką możliwość. Ślub przed urzędnikiem wiąże się z mniejszą ilością wymaganych dokumentów – wystarczą dowody osobiste i skrócone akty urodzenia małżonków, a przysięgę potwierdzają podpisy złożone przez dwóch świadków. Możecie już na tym etapie zapytać wybrane osoby, czy zgodzą się na ten zaszczyt. W przypadku ślubu kościelnego, duchowny danego kościoła przeprowadzi z Wami ankietę i poinformuje, jakie dokumenty i kursy będą wymagane – może się to różnić w zależności od wyznania i diecezji.
Ciocie w gablocie
Mówi się, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach, jednak pewnie większość członków rodziny bardzo chciałaby świętować z Wami ten ważny dzień. Przeanalizujcie, na ile gości możecie sobie pozwolić i kto jest dla Was najważniejszy. Jeżeli przy pokryciu kosztów ślubu pomagają Wam rodzice, pewnie będziecie musieli liczyć się z ich sugestiami, ale nie znaczy to, że musicie się całkowicie podporządkowywać – w końcu jeśli wśród członków rodziny są osoby, które źle Wam życzą lub działają na Was, jak płachta na byka, to nie jest Waszym obowiązkiem, by dokładać im kolejnej szansy do nieuczciwych zagrywek.
Pomanewrujcie układem stołów w taki sposób, by mieć blisko siebie ważne osoby, które mogą Wam pomóc w niespodziewanych sytuacjach w czasie zabawy. Nie musicie podpisywać każdego z miejsc – jest to bardzo czasochłonne zajęcie. Dodatkowo możecie nie wiedzieć do końca o skrywanych antypatiach lub przyjaźniach. Wygodniejszym dla Was i dla gości pomysłem będzie przygotowanie ogólnej listy osób, które siedzą przy danym stole. Pozwoli to Wam mieć kontrolę nad planem sali, a gościom – wybrać krzesło obok osób, z którymi świetnie spędzą czas.
Windą do nieba
Spacery do kościoła długą kolumną gości, z Parą Młodą na czele, dawno wyszły z mody. Goście nie mają raczej ochoty na przemarsz, zwłaszcza w butach przeznaczonych do tańca. Coraz rzadziej wybiera się też bryczki, ze względu na rosnącą urbanizację i przykry zapach. Najczęstszym i bardzo wygodnym pomysłem jest wynajem samochodu. Wypożyczalnia AutoVetus w Krakowie zajmuje się renowacją i wynajmem samochodów zabytkowych. W ofercie znajduje się pięknie odrestaurowany Austin Healey 3000 BJ8 w wersji kabrio, czerwone, szybkie Maserati lub elegancki, znany z wyścigów NASCAR Hudson Hornet.
W AutoVetus można łatwo zapytać o wolny termin poprzez formularz na stronie internetowej. W ofercie zawiera się wynajem samochodu, jego dekoracja, szofer, okazjonalna tablica rejestracyjna na ślub oraz dojazd na miejsce.
Dbałość o detale
Jeśli przebrnęliście przez naszą listę, to pozostał Wam tylko dobór detali. To czasochłonne zajęcie, a wybór przeróżnych dodatków jest nieskończony. Przed Wami wybór sukni ślubnej i garnituru, dodatków, papeterii oraz innych elementów, które dopełnią dobrą zabawę. Zawsze możecie wybrać pomoc planera ślubnego, jednak samodzielne przygotowanie uroczystości pozwoli trzymać rękę na pulsie i dostarczy wielu wspomnień.